צילום תת ימי

צילום תת ימי מעניק את היכולת להעביר את העולם התת ימי לכל האנשים שאינם עוסקים בספורט זה, כולנו רואים במהלך הצלילות דגה ואלמוגים צבעוניים ולפעמים דברים יוצאי דופן שפשוט חייבים לתעד, כדי לשתף עם החברים והמשפחה או סתם בשביל הזיכרון שלנו.

מנסיוני האישי-חובבני בצילום מתחת לפני המים, אני יכול להעיד כי צילום תת ימי זה לא כזה פשוט כמו צילום סלפי מעל המים. ישנם מספר דברים שיש לקחת בחשבון כדי להבטיח סרטונים איכותיים. בפוסט זה אמנה כמה תופעות וקשיים בעת צילום תת ימי וכיצד ניתן להתגבר עליהם.



אז במה יש להתחשב בעת צילום תת ימי:

עמידות של מארז המצלמה מתחת למים | ייצוב ואיזון המצלמה | לחות | תאורה | פילטרים לעדשה | משך זמן הצילום | ועוד

מארז מצלמה עמיד במים

מארז מצלמה עמיד במים לצילום תת ימי

מארז מצלמה עמיד במים לצילום תת ימי למצלמת gopro hero3+

כל מצלמה מכילה רכיבים אלקטרונים עם מעגלים חשמליים אשר יישרפו בעת מגע עם מים, אז ברור שהמצלמה צריכה להיות מוגנת ממים ולכן קיימים מארזים שבנויים פלסטיק בדך כלל ואטומים למים על ידי סגירה עם אטם גומי ומגנים על המצלמה. ישנם מארזים למספר רב של דגמי מצלמות וחברות, לכל מארז יש תכונות משלו כמו העומק אליו ניתן לצלול עם המארז ללא חשש לכניסת מים, כידוע ככל שנצלול עמוק יותר כך לחץ המים עולה ומשפיע גם על המארז, ובעיקר על נקודת התורפה של המארז שהיא האטם גומי. לכן חשוב לבדוק שהמארז שאתם רוכשים יתאים לעומק הצלילות שלכם.

טיפ: תבדקו את המארז מתחת למים ללא המצלמה בצלילת ניסיון כי חבל שאטם דפוק יגרום לחדירת מים וקלקול המצלמה.

 

 ייצוב ואיזון המצלמה בעת צילום תת ימי

קשה מאוד לייצב את המצלמה בעת צלילה גם בגלל שמדי פעם אנו בודקים לחץ אוויר, עומק וזמן ולא יכולים לתפוס את המצלמה בשתי הידיים שמייצבות את המצלמה, וגם בגלל המאמץ במשך הצלילה בלי לשים אנו מרעידים את המצלמה ומטים אותה מצד לצד והסרטון נראה בהתאם, עם רעידות וקפיצות ולפעמים גם מצולם באופן נטוי.

 

אז איך אפשר לשפר את איכות הסרטון על ידי ייצוב המצלמה בעת הצלילה:

ספוג לציפה חיובית של המצלמה

ספוג לציפה חיובית של המצלמה

האופציה הכי טובה היא להשתמש בשתי הידיים כי כך המצלמה נשארת מאוזנת ביחס לנוף והסרטון תמיד אופקי. בנוסף תפיסה בשתי הידיים מפצות על רעידות וחוסר איזון והתוצאה היא סרטון ללא קפיצות. ישנם תושבות לצילום תת ימי ייעודיות לתפיסה בשתי הידיים והמצלמה ממוקמת במרכז התושבת בין הידיים.

לי אישית אין את התושבת לשתי הידיים כך שאני גם מוצא את עצמי מבזבז זמן עריכה וייצוב סרטונים, ובכל זאת כמה טיפים עם גם לכם אין תושבות לשתי הידיים.

אני משתמש במוט טלסקופי (מוט סלפי אם תרצו) בגלל שהמוט בנוי ממקטעים של צינורות יש לו גמישות מסויימת מתחת למים שמפעילים עליו לחץ ומונעים ממנו לזוז במרחב במהירות או בתנודות זריזות וכך הסרטון חלק יותר.

בנוסף חיבור של ספוג ציפה לדלת האחורית של מארז המצלמה ומוט ציפה משפרים את יציבות הסרטון על ידי ציפה חיובית של מארז המצלמה וכך נמנעות רעידות נוספות בגלל המאמץ של ניווט המוט דרך המים.

מוט ציפה

מוט ציפה

מוט טלסקופי

מוט טלסקופי

טיפ נוסף שיעזור בייצוב הסרטון הוא מספר התמונות לשנייה בצילום הסרטון, ככל שיש יותר תמונות לשנייה (בעגה המקצועית fps) הרעידות בסרטון יהיו יותר מתונות והסרטון יהיה חלק יותר, תנסו לדמיין את הטריק של לצייר בפינה של מחברת ציור של אדם ובכל דף
לצייר אותו בתנועה המשכית קדימה, בעת דפדוף מהיר של הדפים נראה אנימציה חלקה אך אם נחסיר כמה דפים נראה קפיצה בסרטון.

זהו אותו עיקרון של כמה תמונות לשנייה בצילום סרטון וככל שכמות התמונות לשנייה תהיה גדולה יותר הסרטון ייראה חלק יותר.

 

 

ספוגיות נגד לחות

ספוגיות נגד לחות למניעת היווצרות אדים בתוך מארז המצלמה והעדשה.

לחות ואדים בתוך מארז המצלמה מתחת למים

תופעה נוספת שיכולה להרוס את הצילום מתחת למים היא הלחות שקיימת בתוך מארז המצלמה העמיד במים. לפעמים הפרשי הטמפרטורות בתוך ומחוץ למארז בעת צלילה גורמים להיווצרות אדים על עדשת המארז בגלל הלחות המצויה בתוך המארז כאשר אנו סוגרים אותו מעל פני המים, וזה גורם למיסוך ערפלי לעדשת המצלמה ולא ניתן לראות בברור את הסרטון.

הפתרון הוא ספוגיות נגד לחות שניתן לשים בתוך המארז יחד עם המצלמה והן מונעות היווצרות אדים בתוך מארז המצלמה בעת צלילה.




פילטר אדום לעדשה

פילטר אדום לעדשה לשימוש כאשר הצבעים מתעמעמים ונשארים רק גוונים של כחול ירוק

תאורה ופילטרים צבעוניים לעדשה

ביום עם ראות טובה ניתן לראות צבעים בצלילות נמוכות כך שצילום ללא פילטר עדיין יראה לנו מגוון צבעים, אך בצלילות עמוקות יותר או בראות פחותה הצבעים נעלמים והכל מקבל גוון כחול-ירוק-אפור, שמוציא את כל היופי מן סרטוני הצלילה במיוחד בצילומי דגה ואלמוגים.

הפתרון הוא כמובן להוסיף אור מלאכותי לצילום והכוונה היא לפנס או פלאש שמורכב יחד עם המצלמה על התושבת ואמור להיות מכוון בזוית מסויימת שלא יאיר את הפלנקטון במים ואז הסרטון יראה מלא מלא נקודות קטנות לבנות צפות במים.

אבל במידה ואתם לא משתמשים בתאורה וצוללים צלילות יחסית נמוכות ובאור יום אז פילטר צבעוני לעדשה אשר מוסיף את הגוונים החסרים לצילום יעשה הבדל והתמונה תתעורר לחיים.

 

 

זמן צילום – פונקציה של סוללה, כרטיס זיכרון ואיכות צילום

משך הצילום נקבע על ידי שלושה דברים:

1. זמן סוללה – אז כמובן שברגע שאוזלת הסוללה לא ניתן לצלם נכון, בידקו שהסוללה טעונה במלואה לפני הצלילה כי חבל שתפספסו צילום מגניב כי הסוללה לא הספיקה למשך הצלילה.

2. נפח כרטיס הזיכרון – אז כמו עם הסוללה ברגע שנגמר הזיכרון לא ניתן לצלם יותר, אלא אם כן אתם רוצים לעצור את הצלילה ולהתעסק עם מחיקת תמונות וסרטונים ואז להמשיך.

3. איכות הסרטון – מספר תמונות לשנייה ורזולוציית התמונה הם הגורמים המשפיעים על נפח הסרטון, ככל שנצלם באיכות גבוהה יותר כך הסרטון ישקול יותר וכך ייגמר לנו כרטיס הזיכרון מהר יותר. מה שיגרום להפסקת הצילום בעת הצלילה.

הגדל פונט